tiistai 3. maaliskuuta 2015

Huippureissu Tallinnaan!

Perjantaina oli aika lähteä näyttelyreissulle Tallinnaan Sinin ja tyttöjen sekä Hugon kanssa. Huimis jäi kotiin, en nähnyt mitään järkeä raahata sitä mukaan pieneen hotellihuoneeseen kolmen muun koiran kanssa ja sitä nyt ei ollut mitään järkeä näyttelyyn ilmoittaa :D Miinalla oli juoksut loppumassa, joten Hugo joutui matkustamaan takapenkillä. Koirat oli lauttamatkan ajan autossa, kesällä jos menis pitäis sitten jo miettiä, että viittiikö autoon jättää. Matka meni yllättävän nopeesti, Tallinkin laivat kulki ton välin kahteen tuntiin! Oli vähän jännää, kun laivalla ei näkynyt yhtään känniläisiä ja siellä oli vaan yks baarikin, tai ehkä enemmänkin pubi.

Autossa meitä ootteli uniset koiruudet, oli ilmeisesti nukkuneet koko matkan :) Ajettiin laivalta suoraan vähän kaupungin ulkopuolella olevalle rannalle, jossa oli ihana puisto jossa pysty ulkoiluttamaan koiria kunnolla. Viimein Hugokin tajusi Miinan juoksut, mutta kävi silti vähän väliä Tyynen pepulla, ihan ku ois toivonut, että se olis sittenkin Tyyne jolla on juoksut :D Hömppä Huke <3

Ajettiin siitä Sokos Hotel Viruun, jossa majottauduttiin. Hotelli oli tosi hyvä, oltiin kerroksessa 20 ja sieltä oli upeat näkymät Tallinnaan. Ainut miinus tuli lenkkeilymahdollisuuksita hotellin lähellä. Virukeskuksen vieressä oleva puistikko oli ihan täynnä lasinsiruja... Lopulta ihan sen perältä löytyi puskaa ja vähän nurmikkoa, jossa lasia ei ollut. Ihme kyllä selvittiin koko reissu ilman tassuhaavoja, käytiin kyllä tossa puistossa vaan aamu - ja iltapissoilla, muuten ajettiin aina tonne puistoon ja rannalle. Käytiin Amarillossa syömässä, tytöt oli häkissä sillä välin ku oltiin poissa ja yöt kanssa, ettei sattuis mitään vahinkoja. Syönnin jälkeen oltiinkin niin poikki, et mentiin nukkumaan. Jossain vaiheessa yöllä/aamulla Miina ja Tyyne kävi levottomiks niin käytettiin koirat ulkona.

Sitten koittikin ensimmäinen näyttelypäivä :) Kehä oli vasta yheltä, joten saatiin nukkua ihan rauhassa aamulla. Aamupalan jälkeen pakattiin kamat ja koirat ja ajettiin pidemmälle lenkille puistoon. Sitten yritettiin suunnistaa Saku-hallille, jossa näyttely pidettiin. Ongelmitta ei selvitty, kartta ei vienyt perille asti ja maps ei toiminut :D Onneks oli reilusti aikaa ja yheltä huoltsikalta meidät osattiin neuvoa perille. Hallissa oli tosi hyvä pohja, mut kehät oli pienet. Paniikissa selailin sitten, että ketä kaikkia osallistuu. Tiesin, että lauantaina paikalla oli yks suomalainen uros, joka oli tosi hyvä ja lopulta se saikin sertin. Avo-uroksia oli kolme, yks suomalainen ja yks virolainen ja sitten tietty Hukke. Eve ties sanoa, että se virolainen ei voi enää ottaa sertiä vastaan.

Kehässä toimittiin aikalailla samalla tavalla kun Suomessa, paitsi että kilpailuluokassa oli pelkät erit. Hugo sai EH:n, niinkuin muutkin avon koirat. Tyynelle ja Miinalle tuli molemmille ERI:t, mutta ilman SA:ta. Huken arvostelu hukkui, eikä siitä saanut muutenkaan paljon selvää, mutta liian pieni ja liian femiininen se ainakin oli :D Labbiksia ei ollut kamalasti, joten pian olinkin jo pari kilpailussa Tyynen ja Hugon kanssa. Ei oltu treenattu ollenkaan, mutta homma sujui yllättävän hyvin. Meitä  vastassa oli pari, jossa uros oli musta ja narttu vaalee ja kokoeroo niillä oli varmaan 15 cm. Tuomari sijotti meidät ykköseks ja mietti hetken antaako kunniapalkintoa, mutta anto sitten kuitenkin :) Oltiin vähän hukassa, että mitä sitten tapahtuu ja käytiin kyselemässä niin selvis, että mennään BIS-pari kehään vielä. Sitä sitten siinä ooteltiin jonkun aikaa, käytiin lenkillä ja annettiin matolääkkeet eläinlääkärin valvonnassa.

BIS-kehä oli niin siisti kokemus! Tyyne ja Hugo jakso esiintyä vielä tosi hyvin ja juoksikin nätisti. Järkytys oli aikasen suuri, kun tuomari valitsi meidät neljän parhaan joukkoon :D Juostiin kierros ympäri ja meidät sijotettiin neljänneksi. Ihan käsittämätöntä, varsinkin kun muut sijottuneet oli turkkirotuja, jotka muutenkin usein näyttää samalta. Vähän meni yli odotusten :D palkinnoks saatiin valtava ruusuke, pokaali ja vähän koiranruokaa.

Näyttelystä lähettiin puistoon lenkille ja siitä sitten Sinin kanssa syömään, olikin ihan kamala nälkä. Käytiin taas keskellä yötä lenkillä. Aamulla pakkailtiin ja luovutettiin hotellihuone ja mentiin lenkille tuttuun puistoon :) Kehät oli taas vasta 12 aikaa, oltiin paikalla kyllä jo vähän ennen 11. Matka ei taas sujunut ilman ongelmia, mutta onneks löydettiin perille :D Tuomarina oli sunnuntaina Csaba Zsolt Lokodi Romaniasta. Meitä ennen kehässä oli pelkkiä pikku koiria ja niiden arvostelua selvisi, että paljon eriä ja sa:ta oli tarjolla.

Huken kanssa AVO:ssa oli samat koirat kun eilen, lauantaina sertin saanut käyttöuros ei ollut enää sunnuntaina. Tämä tuomari sentään juoksutti enemmän kuin lauantainen. Hukke liikkui hyvin ja sitten jäätiinkin odottamaan yksilöarvostelua. Vähän alkoi kauhistuttaa, kun molemmat ISOT avourokset sai Erin, erityisesti virolainen oli ihan tosi korkea. Hugon arvostelu oli nopsaan ohi, pyys edestakaisin liikkeet ja pyysi näyttämään purennan. Hugokin sai erin ja mentiin pönöttään kilpailuluokan perälle. Mentiin kerran ympäri ja sitten tuomari huito mulle tulemaan edemmäs. Katoin eka et se haluu meidät tokaks, mutta siirsikin meidät ekaks. Juostiin vielä ympäri ja tuomari sano, että tässä on järjestys. Kaikki saatiin myös SA. Siinä vaiheessa olin jo ihan sekasin onnesta!

Laskin, että paras uros kisassa meidän täytyy voittaa valiouros, koska junnu ei voi ottaa sertiä. Olin jo aika luottavainen, että tuomari kyllä tykkää Hugosta. Paras uros kehässäkin meidät sitten siirrettiin ensimmäisiks ja meinasin revetä riemusta, kun sertiä tultiin tarjoamaan ja sen tottakai otin vastaan. Maailman hienoin Hugo! Sitten Hugo äkkiä häkkiin ja Tyyne häkistä ulos. Sini meni Miinan kanssa kehään ja sitten melkeen heti perään olikin Tyynen vuoro. Tyyne sai ERIn, taas harmittavasti ilman SA:ta ja Miina EH:n. Heitin Tyynen Sinille ja nappasin Huken ja mentiin ekaa kertaa ikinä roppikehään. Juostiin kerran ympäri ja tuomari tuli ojentamaan mulle ROP-ruusukkeen. Ihan älytöntä :D Nyt pitää vaan kytätä, millon tää herra tulee Suomeen arvostelemaan, mä oon siellä varmasti :D Parikisassa hävittiin tänään, tuomari sanoi, ettei Tyyne ole hänen tyyppiään. Saatiin kuitenkin KP.

Hugon arvostelu sunnuntailta : Very nice propotions. Paralled front, excellent ?? angulation. Very nice head. Good movement.

Ryhmään ei sitten ehditty ihan jäämään, kun piti lähteä laivalle. Harmitti kyllä tosi paljon, ei näitä mahdollisuuksia kamalasti tule :D Oli kyllä kiva reissu, seuraavaakin tässä oon jo vähän katellu :D

Hugo haaveili uimisesta :)